Micro-Teaching
00:18
This is our lesson plan for micro teaching today !
I shared and we learn for this lesson plan.
susah ajar baby tua :)
RANCANGAN
MENGAJAR
Nama
Kelas :
Ceria
Bilangan
Murid : 26
orang
Umur :
4 Tahun
Hari/Minggu :
Rabu/Minggu Ke-16
Tarikh :
16 Jun 2013
Cadangan
Masa : 30
Minit
Tema :
Anggota badan saya
Tunjang Utama : Tunjang Fizikal dan Estetika-
Perkembangan Fizikal dan Penjagaan
Kesihatan
Tunjang
Disepadukan :
i.
Tunjang Sains dan Teknologi – Awal Sains
Standard
Pembelajaran Utama : PFK 3.1.3 mencuci tangan dengan cara yang betul
Standard
Pembelajaran disepadukan:
i.
KTI 1.2.4 membuat corak dan rekaan yang mudah
melalui pelbagai aktiviti.
Objektif
Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid boleh;
i.
mencuci tangan mengikut langkah yang
betul
ii.
menghasilkan corak tangan melalui teknik
capan
Pengetahuan
sedia ada : -
Penerapan
Nilai : Kerajinan dan Kebersihan diri
Bahan
Bantu Mengajar : Poster
7 langkah memcuci tangan, Sabun dan
tuala
Kercerdasan
(MI) : Kinestetik,
interpersonal
Kosa
Kata :
-
Langkah-Langkah:
Langkah/
Masa
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
-guru masuk membawa segulung poster.
- guru bertanya dan menyuruh murid-murid meneka bahan tersebut.
-guru memberi peluang kepada murid
memegang bahan tersebut.
-guru menyuruh murid mencari pasangan
dan bermain permainan jari.
|
-murid melihat tingkahlaku guru.
-murid bertanya dan cuba meneka bahan
yang dibawa oleh guru.
-murid memegang bahan tersebut.
-murid
mencari pasangan dan bermain.
|
ABM:
-Poster
Objektif:-
Nilai:
-Keberanian
KBKK:-
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
-guru melaksanakan simulasi mencuci tangan dengan
betul berpandukan poster.
1. Basuh tangan dengan sabun
secukupnya.
2. Gosok tapak tangan.
3. Gosok setiap jari dan celah jari.
4. Gosok kuku di tapak tangan
5. Gosok belakang tangan.
6. Basuh dengan air bersih secukupnya.
7. Keringkan tangan dengan kain
bersih)
-guru membimbing murid-murid cara
mencuci tangan dengan betul.
|
- Murid memerhati stimulasi guru
-Murid melakonkan situasi mencuci
tangan dengan betul
|
ABM:
-Sabun
-Tuala
-Poster
Objektif: (i)
Nilai:
-Kebersihan Fizikal
KBKK:
-Membuat urutan
-Menerangkan sebab
|
Langkah 2
|
- Guru memberikan
kertas dan menyediakan warna
-Guru melaksanakan aktiviti seni capan
menggunakan tangan dengan bimbingan
-Guru menyuruh murid-murid mencuci
tangan dengan betul selepas melakukan aktiviti seni capan tangan.
|
-Murid menerima sekeping kertas dan
berkongsi warna dan menghasilkan capan tangan
-Murid mencuci tangan dengan betul
|
ABM:
-Kertas
-Warna
Objektif: (ii)
Nilai:
-Menghasilkan idea
|
Penutup
|
-guru bertanya soalan kepada murid. (
adakah murid berasa gembira?, apakah aktiviti yang murid lakukan pada hari ini?
-guru merumuskan pembelajaran pada
hari ini.
|
-Murid memberikan respon kepada soalan
guru
|
ABM:-
Obkejtif:-
Nilai:-
KBKK:-
|
Comment Lecturer :
1.Set induksi-Gaya dan bahasa guru perlu diperbaiki
2.Miss puji my friends "Fred ley" pandai tarik perhatian
3.Yg lain tak dikomen and tak dipuji ..okayla kot
4.Pastikan kalau tunjuk cara, buat bersama-sama dengan murid. tak payah nak demonstrasi lagi..(selalu buat tunjuk cara, saya selalu buat demontrasi baru buat sama2 dengan murid! sepatutnya terus buat sama2)
5.Langkah 2 sepatutnya langkah 1 !
Better buat langkah to in group :)
Better buat langkah to in group :)
Set Induksi-Idah |
Langkah 2-Fredley and joseph |
Langkah 2 |
Penutup-Ain |
Our baby tua main warna :)
0 Leave a comment