Perancangan, Penubuhan dan Pengurusan Prasekolah 1
10:33
Contoh-contoh soalan..
Tutorial
1
Pelajar
merupakan graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian dalam bidang pendidikan
awal kanak-kanak. Beliau berhasrat untuk menubuhkan sebuah Tadika yang dapat
memperkembangkan Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial kanak-kanak secara
menyeluruh. Bagi mencapai objektif ini beliau telah mengkaji beberapa model
prasekolah luar negara diterapkan di Tabika beliau. Sebagai rakan, anda mungkin
mempunyai pandangan tersendiri terhadap model-model prasekolah yang dikaji.
Cadangkan satu model prasekolah luar negara yang sesuai untuk Tabika Riduan dan
nyatakan alasan anda memilih model tersebut.
Sebagai seorang rakan, model prasekolah luar negara
yang sesuai untuk Tabika Riduan ialah model pendekatan Reggio Emilia. Hal ini
demikian kerana pendekatan ini merupakan satu falsafah pendidikan prasekolah
dan berfokuskan kepada dasar pendidikan. Tahun-tahun awal perkembangan
anak-anak merupakan masa krisis untuk membentuk dan mengajar kanak-kanak kerana
pada masa itu merupakan masa kritikal kanak-kanak untuk cepat berkembang.
Pendekatan ini juga berdasarkan kepada beberapa prinsip-prinsip iaitu
kanak-kanak harus mempunyai kawalan bagi arah belajar mereka. Di samping itu juga,
kanak-kanak dapat belajar melalui pengalaman menyentuh, bergerak, mendengar,
dan melihat. Hal ini dapat mengembangkan jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial kanak-kanak. Kanak-kanak juga berpeluang untuk bersosial dan melalui
material kanak-kanak dibiarkan untuk meneroka dengan bebas.
Pendekatan ini mengunakan tumpuan pendidikan yang berbeza
kerana ia memberi tumpuan terhadap potensi setiap kanak-kanak bukan secara umum
serta melihat pembelajaran kanak-kanak dalam konteks sistem yang menyeluruh iaitu
keluarga, rakan sebaya, persekitaran sekolah, komuniti dan masyarakat luar.
Seterusnya guru sedar akan potensi setiap kanak-kanak dibawa seliaan serta
berperanan untuk membina pengajaran dan persekitaran bagi mengalakkan
pengalaman dan pembelajaran kanak-kanak. Melalui program ini, ibubapa di libatkan
dalam pengajaran dan pembelajaran, perancangan program serta pengurusan
prasekolah. Dalam pembelajaran setiap orang kanak-kanak menerima pelbagai
pengalaman individu untuk memupuk
perkembangan sosial, intelek, fizikal dan emosi. Malah program ini membantu
keluarga berusaha secara diri sendiri untuk
meningkatkan kualiti kehidupan. Oleh hal yang demikian persekitaran
fizikal diwujudkan untuk menimbulkan daya tarikan dan keseronokan yang boleh
diwujudkan hubungan kemanusiaan dan mengalakkan pembelajaran.
Seterusnya ruang-ruang yang digunakan untuk
mengalakkan komunikasi penyusunan ruang serta mengalakkan kanak-kanak berkerja
dalam kumpulan. Ini kerana, ia dapat mengalakkan kanak-kanak untuk peneroka
sendiri, membuat penemuan, menyelesaikan masalah dan kanak-kanak boleh membuat
pemililhan tersendiri. Standard pembelajaran lebih kepada berasaskan projek dan
berdasarkan minat kanak-kanak itu sendiri. Kurikulum berasaskan projek akan
membawa kanak-kanak berkerja dalam kumpulan kecil untuk meneroka sesuatu konsep
dan dijalankan dalam masa yang singkat atau lama. Oleh itu, terdapat bengkel
atau studio khas untuk mendokumentasikan hasil kerja mereka dan setiap projek
yang dijalankan merupakan hasil daripada persoalan-persoalan yang dikemukakan
oleh kanak-kanak.
Tutorial
2
Kakitangan
dan pengurusan tabika merupakan agen penting dalam mengerakkan operasi sesebuah
Pusat Prasekolah. Lina merupakan seorang usahawan Tabika yang sedang menerajui
perniagaan Tabika. Perancangan yang teliti telah dibuat oleh beliau termasuklah
Perancangan Sumber Manusia. Lina bercadang mengambil seorang perkerja yang
bertindak sebagai pengurus, dua orang guru dan seorang pembantu guru.
Bincangkan kriteria-kriteria perkerja dari aspek kelulusan akademik dan
pengalaman yang diperlukan bagi mengisi kekosongan jawatan-jawatan tersebut.
Perancangan sebuah prasekolah sangat menitikberatkan
kriteria-kriteria perkerja untuk menjalankan sesebuah prasekolah yang
berkualiti. Prasekolah yang bermutu tinggi adalah tadika yang mempunyai
kakitangan yang memenuhi kriteria-kriteria yang telah ditetapkan untuk kebaikan
sebuah prasekolah untuk tetap bertahan dan bersaing dengan sihat dengan
prasekolah yang lain. Oleh yang yang demikian, pegurus, guru dan pembantu guru
haruslah menepati syarat-syarat tertentu untuk layak menjadi kakitangan dalam
prasekolah.
Kakitangan
sebagai seorang pengurus tadika haruslah berwarganegara Malaysia. Bagi individu
yang bukan warganegara tidak layak sama sekali menjadi kakitangan dalam
sesebuah pengurusan prasekolah kecuali Prasekolah yang tertentu. Seterusnya,
individu yang tidak pernah di tarifkan sebagai seorang muflis dalam sebuah
perniagaan. Seterusnya, individu yang mempunyai kelayakan professional sekurang-kurangnya
sijil lulus latihan pengurusan daripada institusi latihan guru tabika ataupun
mana-mana keluaran institusi lain. Sebagai seorang pengurus haruslah mempunyai
pengalaman sekuarng-kurangnya 5 tahun dalam pendidikan. Di samping itu,
individu yang tidak pernah disabitkan kesalahan berat oleh pihak mahkamah dan
lulus tapisan keselamatan Jabatan Polis. Hal ini haruslah dipatuhi untuk
kebaikan pengusaha dari segi pengurusan sesebuah tabika bagi menaiktarafkan
sistem pengurusan sesebuah tabika yang berkualiti.
Manakala
bagi seorang guru pula haruslah berwarganegara Malaysia dan mempunyai kelayakan
akademik minimum Sijil Pelajaran Malaysia atau yang setaraf denganya layaklah
memohon jawatan sebagai guru di prasekolah. Seterusnya, individu yang mempunyai
kelayakan professional sekurang-kurangnya sijil lulus latihan perguruan
daripada institusi latihan guru tabika. Di samping itu, individu tersebut
haruslah mempunyai surat perakuan sihat jasmani dan mental daripada doktor.
Begitu juga individu yang tidak pernah disabitkan atas apa-apa kesalahan berat
oleh mana-mana mahkamah dan lulus tapisan keselamatan oleh Jabatan Polis. Oleh
hal demikian, sebagai seseorang yang mempunyai peranan yang besar untuk
mengurus murid-murid dalam sesebuah tadika. Guru yang cemerlang akan
menghasilkan pelajar yang cemerlang.
Seterusnya,
bagi pembantu guru juga mestilah berwarganegara Malaysia dan sekurang-kurangnya
minimum lepasan Penilaian Menengah Rendah. Selain itu, individu haruslah
mempunyai pengalaman dalam pengurusan dan penjagaan kanak-kanak dan mempunyai
sifat penyayang kepada kanak-kanak serta mempunyai surat perakuan sihat jasmani
dan mental daripada seorang pengalaman perubatan yang berdaftar untuk
mengelakkan sebarangan kemalangan ataupun ancaman keselamatan terhadap
kanak-kanak. Akhir sekali, mempunyai ciri-ciri yang sama dengan pengurus dan
guru iaitu tidak pernah disabitkan dengan apa-apa kesalahan berat oleh
mana-mana pihak mahkamah dan lulus tapisan keselamatan oleh Jabatan Polis. Sekiranya
memenuhi kriteria-kriteria pemilihan kakitangan berikut memberikan kebaikan
kepada semua pihak serta dapat memajukan perkhidmatan prasekolah seterusnya
memantapkan sistem pendidikan di Malaysia.
Tutorial
3
Nurul
dan Akmar merupakan kanak-kanak comel yang baru sahaja masuk kealam prasekolah.
Harapan ibubapa mereka agar Nurul dan Akhbar memasuki Tabika dengan mendapat
keperluan yang sewajarnya semasa berada di tabika. Pada suatu hari, Nurul dan
Akhbar telah mengalami keracunan makanan akibat makanan yang dihidangkan oleh
pihak pengurusan Tabika. Setelah disiasat oleh pihak berkuasa, Tabika tersebut
didapati tidak mengaplikasikan perkara-perkara penting dalam menyediakan
makanan. Pihak pengurus tabika telah disoal siasat dengan beberapa soalan
mengenai keadaan bahan mentah, penyimpanan makanan dan kebersihan alatan
memasak. Jika anda adalah pihak pengurus Tabika tersebut, apakah
tindakan-tindakan yang akan anda lakukan dalam memastikan anda dapat
mengaplikasikan perkara-perkara penting dalam penyediaan makanan diprasekolah?
Penyediaan makanan seperti bahan mentah, penyimpanan
makanan dan kebersihan alatan memasak
sangat penting untuk memastikan kebersihan dan kesihatan kanak-kanak terjamin.
Dalam sesbuah tadika haruslah mengaplikasikan beberapa perkara-perkara yang penting
untuk memastikan bahagaian penyediaan makanan dalam keadaan bersih dan untuk
mengelakkan sebarang keracunan makanan terhadap murid-murid. Sebagai seorang
pengurus haruslah mempunyai kemahiran mengelola dan mengurus pemakanan di
prasekolah dengan efektif untuk membantu pengurus memilih dan menbeli bahan
mentah yang berkhasiat dan bermutu. Pengurus haruslah memilih makanan segar dan
bersih untuk menjamin kualiti makanan supaya setiap bekalan bahan mentah tidak
cepat rosak. Hal ini kerana, mengelakkan pembaziran wang yang digunakan untuk
membeli bahan mentah dan juga masa yang diluangkan untuk mengurus pembelian
bahan mentah.
Selain
itu, penyediaan makanan haruslah mengikuti makanan kegemaran kanak-kanak, segar
dan berkhasiat. Contohnya, Nasi goreng. Seterusnya, lebihkan pengambilan
sayur-sayuran dan buah-buahan kerana ia mengandungi kurang lemak serta
murid-murid mendapat bekalan vitamin dan serat dalam pemakanan yang seimbang.
Hal ini juga penting untuk kesihatan murid-murid bagi mencegah penyakit kanser
mahupun penyakit kronik. Buah-buahan tersebut hendaklah dimakan dengan segera
sebagai pencuci mulut ataupun diminum jusnya. Apabila selesainya makan,
murid-murid haruslah diberikan air minum untuk mengekalkan suhu dan
mengeluarkan sisa bahan daripada badan dan peluh dan air kencing.
Sekurang-kurangnya murid-murid mendapat air dalam kuantiti enam hingga lapan
gelas sehari.
Seterusnya,
makanan yang disediakan haruslah sentiasa bersih, segar dan berkualiti untuk
mengelakkan berlaku sebarang risiko yang boleh menjejaskan kesihatan
kanak-kanak dalam prasekolah. Pastikan alatan penyediaan makanan sentiasa
bersih dan bersesuaian pengunaan di dalam dapur. Contohnya, dapur yang
mempunyai papi air, tempat membuang sampah bertutup, sinki untuk mencuci tangan
dan pingan mangkuk. Seterusnya peralatan elektrik yang tidak mampu dicapai oleh
kanak-kanak. Keadaan lantai dapur sentiasa kering untuk mengelakkan kanak-kanak
tergelincir dan terjatuh.
Selain
itu, pembantu tabika memainkan peranan yang penting dalam menjaga kebersihan
makanan murid-murid bagi mengelakkan berlakunya masalah seperti keracunan
makanan sekaligus boleh menyebabkan penyakit berjangkit dalam kalangan
murid-murid. Di samping itu, bagi kakitangan haruslah diberi pendedahan
mengenai cara-cara menjaga kebersihan serta sekurang-kurangnya mengikuti
bengkel bagaimana penyediaan makanan supaya dalam keadaan berkhasiat serta
mengelakkan pembaziran makanan. Bersesuaian dengan fungsi sebagai pembantu
tabika iaitu menyediakan dan menghidangkan makanan dan minuman yang bersih,
berzat dan seimbang untuk murid-murid. Seterusnya, sentiasa mengemas dan
membersihkan perkakas yang telah digunakan. Oleh itu, pengurus haruslah
memastikan bahawa pembantu tabika tidak lalai dengan bidang tanggungjawabnya
dalam membantu pengurusan tabika.
Tutorial
4
Prasekolah
menekankan konsep pengajaran dan pembelajaran yang mengembirakan. Namun, masih
ada pengusaha yang ingkar dengan peraturan keselamatan di prasekolah
sehinggakan banyak kes-kes kemalangan berlaku diprasekolah. Sebagai bakal guru
prasekolah, apakah yang akan anda lakukan agar keselamatan kanak-kanak terjamin
semasa berada di prasekolah?
Keselamatan sesebuah prasekolah sangat penting untuk
mengelakkan kemalangan murid-murid prasekolah. Sekiranya peraturan keselamatan
di ingkari oleh pengusaha tadika ia mengakibatkan perkara yang tidak diingini
berlaku. Oleh itu sebagai seorang bakal guru prasekolah, mematuhi peraturan
sangat penting untuk keselamatan warga tadika.
Oleh
hal yang demikian, terdapat ruang yang
boleh mengakibatkan risiko terhadap keselamatan murid-murid iaitu bahagian
dalam dan luar bangunan tabika. Dari segi kawasan ruang luar prasekolah
haruslah dipagar untuk menyekat pergerakan murid-murid dan menghalang penculik
masuk ke dalam tadika. Pastikan juga permukaan longkang dan permukaan lain yang
terbuka ditutup untuk mengelakkan murid-murid terjatuh ke dalam longkang semasa
melalukan aktiviti luar. Selain itu,
taman permainan murid-murid juga dalam keadaan yang selamat untuk digunakan.
Contohnya tempat memanjat dan mengelunsur dialas dengan bahan yang lembut untuk
mengelakkan kecederaan berlaku semasa murid-murid bermain di taman permainan.
Seterusnya,
peraturan keselamatan haruslah diutamakan dalam sebuah tadika bagi memberikan
keselesaan kepada murid-murid. Sekiranya terdapat bahan-bahan yang patah, pecah
dan tidak digunakan lagi diletakkan di dalam stor ataupun dibuang untuk
mengelakkan kemalangan berlaku. Pastikan setiap waktu pintu pagar sentiasa
ditutup untuk mengelakkan pencuri ataupun penculik masuk ke dalam tadika. Sebagai
seorang guru yang prihatin, haruslah membimbing kanak-kanak mengenai
undang-undang dan keselamatan jalan raya iaitu lihat kanan, lihat kiri, lihat
kanan, sekiranya tidak ada kereta yang melintas baru melintasi jalanraya. Guru
bukan hanya mengajar mengenai keselamatan semasa berada dalam kawasan sekolah
malah mengajar mengenai persekitaran di luar kawasan sekolah.
Selain
itu, bagi mengurangkan kecederaan dan kemalangan berlaku hindarkan kanak-kanak
daripada bermain ditepi longkang, paya dan sungai, kolam ikan. Hal ini dapat
diaplikasikan apabila guru dan murid-murid menjalankan aktiviti luar kawasan
tabika. Contohnya ke Muzium ataupun Zoo Negara. Seterusnya, apabila murid-murid
terlibat dengan aktiviti luar kawasan tabika, guru haruslah menyediakan senarai
perserta murid-murid sebagai rekod untuk memastikan keadaan murid-murid
selamat. Selain itu, ia dapat membantu pihak polis untuk mencari maklumat murid
yang hilang sekiranya berlaku kehilangan murid-murid semasa dalam lokasi.
Tambahan pula, sekiranya sesebuah tabika itu menitikberatkan mengenai
keselamatan murid-murid, pengurus bolehlah memohon insuran dari pihak yang
berkenaan untuk insuran perlindungan murid-murid sekiranya berlaku kemalangan
yang tidak di jangkakan.
Berbalik
kepada kawasan persekitaran tabika, pastikan tiada tanaman yang berduri,
beracun dalam persekitaran tadika serta perkenalkan kepada murid-murid jenis
tumbuh-tumbuhan beracun serta serangga perosak dan berbisa. Pastikan tiada
benda tajam seperti pengunting pokok bunga tertingal dalam kawasan tabika bagi
mengelakkan murid-murid bermain dengan benda yang memberikan risikio yang
tinggi terhadap keselamatan murid-murid. Oleh hal itu, seorang pengusaha
haruslah mewujudkan persekitaran luar prasekolah yang selamat untuk kanak-kanak
bermain dan memanipulasikan objek dalam persekitarannya bagi mengekalkan
keselamatan kanak-kanak dalam kawasan tabika.
Tutorial
5
Pendapatan
merupakan perolehan yang didapati daripada aktiviti utama perniagaan. Dengan
formula
KEUNTUNGAN = JUALAN-(JUMLAH KOS)
=JUALAN-(KOS
TETAP+KOS BERUBAH)
Kirakan
keuntungan yang mungki dicapai oleh sesebuah Tabika berdasarkan maklumat
berikut:
i.
Bilangan
kanak-kanak:40 orang
ii.
Yuran
Bulanan:RM280.00
iii.
Kos
berubah ( seorang kanak-kanak) :RM50.00
Kos tetap (Pentadbiran)
|
|
i.
Gaji
2 guru
ii.
Gaji
guru (pengurus)
iii.
Caruman
KWSP
iv.
Minyak
& Tol pemasaran
|
RM 1800.00
RM 2000.00
RM 500.00
RM 500.00
|
JUMLAH
|
RM 4800.00
|
Pengiraan:
Jualan:
Yuran bulanan x 40 orang
RM280.00
X 40 orang =RM 11 200.00
Jualan=
RM 11 200.00
Untung
Bersih= Jualan – (Kos tetap + kos berubah)
= RM 11 200.00 - ( RM
4800.00 + (RM 50 x 40 orang) )
= RM 11 200.00 – ( RM
4800.00 + RM 2000.00)
= RM 11 200.00 – RM
6800.00
KEUNTUNGAN= RM 4400.00
0 Leave a comment