Isu Semasa Mengenai Sistem Pendidikan Di Malaysia

08:57


Guru ialah pendidik yang berilmu pengetahuan.Di samping itu dia dilatih untuk menguasai kemahiran mengajar dan diberi tugas menyampaikan ilmu kepada pelajarnya.Oleh itu guru sebagai pengamal ilmu perlu memainkan peranan untuk menyampaikan ilmu yang berguna dalam bidangnya.Sebagai seorang pendidik yang bertanggunjawab, guru hari ini harus menyedari tugas dan amanah yang diserahkan kepadanya untuk mendidik generasi yang akan menjadi dewasa kelak.Perubahan perancangan hari ini adalah perlu diiringi dengan perubahan strategi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.Untuk menghadapi cabaran dan tuntutan daripada perubahan strategi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, guru hari ini hendaklah sentiasa berusaha melengkapkan diri dari masa ke semasa.
Pendidikan adalah suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan perhubungan atau komunikasi dan interaksi di antara individu dengan individu yang lain seperti seorang ibu dengan anaknya atau seorang pengikut dengan ketuanya atau seumpamanya. Ia juga boleh berlaku di antara individu dengan beberapa individu yang lain seperti di antara seorang anak dengan kedua ibu bapa atau keluarganya atau dengan rakan sebaya,seorang guru dengan murid-muridnya atau seumpamanya.
Pendidikan juga merupakan suatu proses komunikasi dan interaksi di antara manusia dengan persekitarannya seperti sekolah, media massa, tempat tinggal, pekerjaan dan tempat bekerja serta institusi masyarakat lainnya.Oleh kerana pendidikan adalah suatu proses penerimaan dan penyebaran maklumat, maka ilmu dan budaya yang tersebar secara langsung dan tidak langsung akan mempengaruhi perkembangan fizikal, sosial dan rohani manusia.Oleh itu,isu profesion sebagai guru adalah perkara yang bukan main-main iaitu faktor gaji, beban kerja luntur minat.
Dalam era globalisasi yang semakin pesat ini, profesion sebagai seorang guru merupakan pilihan kedua bagi anak-anak muda disebabkan oleh faktor gaji meluntur kan minat para garaduan.Namun demikian,anak-anak muda haruslah mengerti bahawa profesion sebagai guru adalah perkerjan yang bukan menguntungkan dan tidak akan menjadikan kita seorang yang kaya.Walaubagaimanpun, perkerjaan sebagai guru adalah satu perkerjaan yang mulia serta kita mampu mempertabatkan dan meningkatkan kecemerlangan pendidikan di Negara Malaysia.
Seperti yang kita sedia maklum,tugas sebagai seorang guru adalah sangat berat.Seorang guru mempunyai tiga tugas pokok yaitu tugas profesional, tugas manusiawi, dan tugas kemasyarakatan.Jika dikaitkan pembahasan tentang kebudayaan, maka tugas pertama berkaitan dengar logika dan estetika, tugas kedua dan ketiga berkaitan dengan etika.Tugas-tugas profesional dari seorang guru iaitu meneruskan atau transmisi ilmu pengetahuan, keterampilan dan nilai-nilai lain yang sejenis yang belum diketahui anak dan seharusnya diketahui oleh anak.Tugas manusiawi adalah tugas-tugas membantu anak didik agar dapat memenuhi tugas-tugas utama dan manusia kelak dengan sebaik-baiknya. Tugas-tugas manusiawi itu adalah transformasi diri, identifikasi diri sendiri dan pengertian tentang diri sendiri.Usaha membantu kearah ini seharusnya diberikan dalam rangka pengertian bahwa manusia hidup dalam satu unit organik dalam keseluruhan integralitasnya seperti yang telah digambarkan di atas. Hal ini bererti bahwa tugas pertama dan kedua harus dilaksanakan secara menyeluruh dan terpadu.
Guru seharusnya dengan melalui pendidikan mampu membantu anak didik untuk mengembangkan daya berpikir atau penalaran sedemikian rupa sehingga mampu untuk turut serta secara kreatif dalam proses transformasi kebudayaan ke arah keadaban demi perbaikan hidupnya sendiri dan kehidupan seluruh masyarakat di mana dia hidup.Tugas kemasyarakatan merupakan konsekuensi guru sebagai warga negara yang baik, turut mengemban dan melaksanakan apa-apa yang telah digariskan oleh bangsa dan Negara.Ketiga tugas guru itu harus dilaksanakan secara bersama-sama dalam kesatuan organis harmonis dan dinamis.
Seorang guru tidak hanya mengajar di dalam kelas saja tetapi seorang guru harus mampu menjadi katalisator, motivator dan dinamisator pembangunan tempat di mana ia bertempat tinggal.Seterusnya, peranan guru sebagai pendidik merupakan peranan-peranan yang berkaitan dengan tugas-tugas memberi bantuan dan dorongan,tugas-tugas pengawasan dan pembinaan  serta tugas-tugas yang berkaitan dengan mendisiplinkan anak agar anak itu menjadi patuh terhadap aturan-aturan sekolah dan norma hidup dalam keluarga dan masyarakat. Tugas-tugas ini berkaitan dengan meningkatkan pertumbuhan dan perkembangan anak untuk memperoleh pengalaman-pengalaman lebih lanjut seperti penggunaan kesihatan jasmani, bebas dari orang tua, dan orang dewasa yang lain, moralitas tanggungjawab kemasyarakatan, pengetahuan dan keterampilan dasar, persiapan.untuk perkawinan dan hidup berkeluarga, pemilihan jabatan, dan hal-hal yang bersifat personal dan spiritual.Oleh karena itu tugas guru dapat disebut pendidik dan pemeliharaan anak. Guru sebagai penanggungjawab pendisiplinan anak harus mengontrol setiap aktivitas anak-anak agar tingkat laku anak tidak menyimpang dengan norma-norma yang ada.
Peranan guru sebagai model atau contoh bagi anak. Setiap anak mengharapkan guru mereka dapat menjadi contoh atau model baginya. Oleh karena itu tingkah laku pendidik baik guru, orang tua atau tokoh-tokoh masyarakat harus sesuai dengan norma-norma yang dianut oleh masyarakat, bangsa dan negara. Karena nilai-nilai dasar negara dan bangsa Indonesia adalah Pancasila, maka tingkah laku pendidik harus selalu diresapi oleh nilai-nilai Pancasila.Peranan guru sebagai pengajar dan pembimbing dalam pengalaman belajar. Setiap guru harus memberikan pengetahuan, keterampilan dan pengalaman lain di luar fungsi sekolah seperti persiapan perkawinan dan kehidupan keluarga, hasil belajar yang berupa tingkah laku pribadi dan spiritual dan memilih pekerjaan di masyarakat, hasil belajar yang berkaitan dengan tanggug jawab sosial tingkah laku sosial anak.
Kurikulum harus berisi hal-hal tersebut di atas sehingga anak memiliki pribadi yang sesuai dengan nilai-nilai hidup yang dianut oleh bangsa dan negaranya, mempunyai pengetahuan dan keterampilan dasar untuk hidup dalam masyarakat dan pengetahuan untuk mengembangkan kemampuannya lebih lanjut.Peranan guru sebagai pelajar. Seorang guru dituntut untuk selalu menambah pengetahuan dan keterampilan agar supaya pengetahuan dan keterampilan yang dirnilikinya tidak ketinggalan zaman. Pengetahuan dan keterampilan yang dikuasai tidak hanya terbatas pada pengetahuan yang berkaitan dengan pengembangan tugas profesional, tetapi juga tugas kemasyarakatan maupun tugas kemanusiaan.
Peranan guru sebagai setiawan dalam lembaga pendidikan. Seorang guru diharapkan dapat membantu kawannya yang memerlukan bantuan dalam mengembangkan kemampuannya. Bantuan dapat secara langsung melalui pertemuan-pertemuan resmi maupun pertemuan insidental.Peranan guru sebagai komunikator pembangunan masyarakat. Seorang guru diharapkan dapat berperan aktif dalam pembangunan di segala bidang yang sedang dilakukan. Ia dapat mengembangkan kemampuannya pada bidang-bidang dikuasainya.Oleh itu, seorang guru tidak hanya sebagai pendidik dan pengajar, tetapi juga sebagai administrator pada bidang pendidikan dan pengajaran. Oleh karena itu seorang guru dituntut bekerja secara administrasi teratur.Segala pelaksanaan dalam kaitannya proses belajar mengajar perlu diadministrasikan secara baik.Sebab administrasi yang dikerjakan seperti membuat rencana mengajar, mencatat hasil belajar dan sebagainya merupakan dokumen yang berharga bahwa ia telah melaksanakan tugasnya dengan baik.
Namun demikian, kebanyakannya anak muda tertekan beban tugas.Penghormatan masyarakat terhadap profesion keguruan yang agak hambar serta imbuhan pendapatan yang yang tidak setanding dengan golongan profesion yang boleh dikaitkan dengan motivasi guru.Cabaran yang dihadapi oleh guru ialah untuk memotivasikan diri menjadi pendidik selaras dengan  harapan ibubapa,masyarakat dan Negara.Faktor beban tugas yang boleh menimbulkan fenomena dalam kalangan guru, imbuhan kerja yang kurang menarik, kekurangan peluang kenaikan pangkat menjadi faktor penolak kepada guru untuk terus kekal dalam profesion yang mulia ini.
Selain itu, profesion perguruan yang pernah menjadi pilihan graduan atas faktor gaji dan waktu berkerja kini bukan lagi satu tarikan kepada anak muda ekoran daripada perubahan gaya sosial.Sedia maklum,faktor gaji dalam profesion perguruan adalah merupakan faktor utamanya lunturnya minat anak muda dalam profesion perguruan.Disamping itu juga, untuk menjadi seorang guru mereka haruslah dididik dengan sains sosial tetapi kebanyakan anak muda kini menganggap sains sosial sebagai satu jurusan yang membosankan kerana anak muda kini lebih berminat kepada yang bersifat realistik seperti penerokaan dan penciptaan.Penerokaan dan penciptaan lebih menarik perhatian dan minat anak-anak muda pada era globalisasi di Negara Malaysia.
Oleh itu,faktor utama dalam proses memilih kerjaya dimana hubungan anak tiada dengan kerjaya guru dilihat terlalu pasif dan relatif.Namun begitu,individu itu perlulah mempunyai minat dan sikap kasih terhadap anak-anak.Walaubagaimanapun, memilih calon yang layak untuk menjadi seorang guru walaupun tidak dinafikan ramai memohon.Jika hanya berminat dan cinta dengan profesion perguruan tetapi tidak mempunyai hati yang ikhlas usahlah bercita-cita menjadi guru.Seterusnya, jikalau hanya kerana terdesak dan tidak boleh memupuk perasaan, usahlah menjadi guru.Seorang guru haruslah mempunyai nilai keguruan iaitu sifat peribadi dan kualiti peribadi.Sifat peribadi yang harus ada pada seseorang guru adalah baik hati dan sabar dengan keadaan yag diihadapinya.
Disamping itu,guru haruslah mempunyai keyakinan dan penuh dengan jenaka untuk menarik perhatian kanak-kanak serta bertanggungjawab dengan tugas yang diamanahkan kepada guru dan mempunyai kepimpinan yang tinggi.Manakala seseorang guru tersebut haruslah mempunyai kualiti peribadi iaitu mempunyai kemesraan,seorang yang sentiasa tegas dan berwibawa.Seterusnya,bertindak secara adil,berdedikasi dan bertoleransi dalam segala perlakuan dan tindakan.Selain daripada itu, setiap guru haruslah mempunyai sifat sosial dan kualiti sosial supaya menjadi seorang pendidik yang cemerlang.Oleh itu, profesion guru adalah bukan main-main di kalangan anak muda kerana seorang guru haruslah mempunyai sifat yang terpuji iaitu budi pekerti dalam setiap perkara, ramah mesra dalam kalangan murid-murid, ibubapa murid serta rakan sekerja.Seterusnya, seorang guru yang sentiasa merendah diri,bersemangat berbakti dan jujur dalam sesuatu tindakan.
Selain daripada itu,seseorang yang bergelar guru haruslah mempunyai kualiti sosial yang baik.Contohnya, sentiasa berinovasi dalam perhubungan sosial, berperti mulia, mudah suai dengan pelajar serta ibubapa pelajar.Seterusnya, seorang yang berdaya kepimpinan dan kesedaran tentang persekitaran.Personaliti sebagai seorang guru adalah penting untuk memenuhi kateria-kateria yang ditetapkan.Seterusnya, terdapat beberapa cabaran profesion perguruan iaitu meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pengurusan dalam kalangan guru serta mewujudkan pengurusan yang mesra pelanggan dan akauntabiliti kepada masyarakat.Disamping itu juga ia mampu mengurangkan karenah birokrasi dalam pendidikan dan membentuk kerja berpasukan yang dinamik.Profesion guru haruslah meningkatkan kualiti pendidikan melalui pengurusan sekolah yang berkesan, pengurusan kurikulum dan pembelajaran.Selain daripada itu, kerjaya sebagai seorang guru haruslah mengembangkan inovasi dan kreativiti dalam pengurusan pendidikan dan juga pengurusan bukan akademik.
Namun demikian,telah wujud usaha oleh pihak kerajaan untuk menangani isu ini dengan mempelbagaikan peluang kenaikan pangkat dan penyediaan struktur gaji yang lebih menarik serta penyediaan persekitaran kerja yang lebih kondusif demi kebajikan guru disamping untuk menarik perhatian individu menyertai profesion keguruan.Hal ini turut dinyatakan dalam pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 dibawah teras strategik memertabatkan profesion keguruaan.
Tuntasnya, seseorang yang memilih profesion keguruan sebagai kerjayanya adalah seseorang yang benar-benar mempunyai keikhlasan yang mulia untuk mendidik kanak-kanak.Profesion sebagai guru adalah sangat penting kepada anak-anak untuk mengajar dan memberikan ilmu sebagai satu bekalan untuk terus menimba ilmu sebanyak mungkin.Tambahan pula, guru sangat berjasa kepada Negara kerana membantu pertumbuhan kecemerlangan kearah pembangunan Negara.Disamping itu juga,guru perlu meningkatkan perkembangan masing-masing.Perkembangan tersebut akan melibatkan pembentukan konsep kendiri.Seterusnya, mempengaruhi cara kerja seseorang guru.Guru yang mempunyai konsep kendiri yang baik seperti yakin, bersikap terbuka, percaya dan mempunyai nilai-nilai diri yang baik akan membantu guru tersebut melaksanakan tanggungjawabnya dengan lebih berkesan.Ini seterusnya akan meningkatkan kualiti pengajaran seseorang.
Guru yang berketerampilan haruslah peka terhadap perkembangan pendidikan dan teknologi terkini.Guru yang baik perlu melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran serta peka terhadap perkembangan pendidikan terkini.Mereka harus sentiasa memperkembangkan ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa mengikut perkembangan zaman. Setiap guru juga perlu bersedia menerima sebarang perubahan sistem pendidikan agar pengetahuannya selari dengan keperluan masa kini.
Pembelajaran sepanjang hayat membolehkan ilmu seseorang guru itu lebih dinamik. Ilmu pengetahuan akan membolehkan guru menyampaikan banyak maklumat kepada pelajar.Ini akan mewujudkan keyakinan dan kebolehpercayaan pelajar terhadap seseorang guru.Konklusinya, Profesion keguruan adalah perkara yang serius dalam kalangan anak muda.Profesion keguruan adalah bukan sekadar perkara mainan dalam kalangan anak muda.Jika seseorang itu mempunyai minat dan ikhlas menabur ilmu serta mempunyai kebolehan untuk mengajar, faktor bebanan kerja dan gaji yang sedikit adalah bukan satu persoalan bagi mereka.















You Might Also Like

0 Leave a comment

Total Pageviews

Featured post

Lr Preset Sunset

Lr Preset Sunset - Rm 2.00 Payment method: Whatsapp Resit ke 0128673013   Shipping Method: DNG File by Email. Ma...

Translate