Manukan Island - Explore Sabah

06:17

Timbul semula perasaan mahu menulis dalam blog. 
Trip to Pulau Manukan, Sabah : 24 April 2017






Seriously, unplan bha datang sini.
Yalah sebab home test saya buat pembetulan untuk subjek lain dan home test untuk subjek Public Policy kena hantar by petang ahad tu juga tapi saya dapat soalan masa class mandarin. Habis class mandarin jam 11.30 rushing balik rumah buat home test itu. Saya tidak siap sampai jam 2.30 sebab otak saya sedang mati.haha. Class jam 2.15 tpi saya keluar rumah jam 2.30. Hahaha broke betul syukur sir kata boleh hantar until friday tapi sy kena hantar juga by monday sebab outstation. Feeling macam tidak mau pegi class saja.. Oh my goshh seriously hidup terkejar kejar. 4 hari saya tidak dapat melelapkan mata. Aigooo. Broken amat. Jadi class weekend tu saya memang tidak focus, hati ditahan saja menitis airmata. Sakit bah pula. Harapan untuk sem ini semua dapat A tapi sampai sekarang hati masih broken, my anxiety and depression pun menjadi jadi naaaa harapanku boleh pass this sem. Tidak mau repeat!!!! Hidup perlu diteruskan walaupun sukar. 

Opss kembali ke pulau manukan. Okay memang tidak plan pergi pulau sebab saya siap home test jam 11 pagi itu pun airmata tetiba menitis juga. Yalah siapa tidak sedih. Mm Okay lepas tu tetiba hati mau jalan pula. Lagipun saya betul betul penat tidak dapat tidur, jadi kena penatkan diri supaya boleh tidur. Saya bersiap mandi, packing barang kemudian ambil minyak, pergi ke office hantar jawapan test kemudian ke Jesselton Ferry Terimal. Park kereta kemudian cari ticket boat. Okay, Kaunter 1 habis ticket then mereka suggest pergi kaunter 10. Deal deal then ok dapat ticket. Tidak dapat tempeh apa apa aktiviti sebab laa kalau naik banana boat mesti kena ada 4 orang. Saya pergi dengan adik sepupu. Fish boat pula 2 pax tapi mereka tidak buat fish boat masa tu. Kalau mahu cuba aktiviti tu kena dating awal pagi. Parasailing pula tidak boleh mesti kena 2 pax. Kazen saya tu takut tinggi tak jadi, lagipula parasailing tu pagi saja.  Ahaa ok tak pa next time. Boat kami pada jam 1.35PM.

Here we go..







Oh my gosh, I’m so excited. Yalah first time naik boat. Feeling takut sikit ja..

Sampai pulau jam 2, wow banyaknya orang masa tu. Kami blur mencari tandas. Then saya pergilah cari tandas. Masa perjalanan cari tempat kita orang jumpa 2 orang lelaki ini. Dealing utk life jaket and alat snorkelling tu. So kami dapat harga 10 ringgit saja sebetulnya 20 ringgit. Masa dihabis sepenuhnya snorkelling di pulau. Saya main hantam saja snorkelling syukur kaki tidak kena landak laut tu, kalau terpijak lagi sebulan ye mau sembuh. Dalah hati tengah sakit tidak pasal pasal fizikal pun sakit. Opss dala fizikal pun tengah sakit. Hahaha






Sedih sangat sangat sebab, cover waterproof tu tidak sempat beli. Saya snorkelling dengan seorang life guard sana. Diajar guna alat itu dan mereka explain lah jangan pijak pasir sebab nanti terkena landak laut, obor obor tu. Best gila. Cantik ja coral di pulau manukan. Saya jumpa macam macam jenis ikan, ada nemo oren ye…omjj cantik sangat sangat. Saya berkesempatan snorkelling di taman marin. Taman marin itu hidupan laut masih dijaga dan sangat cantic berbanding dengan pulau manukan.












Balik dari pulau jam 4.45 then singgah makan ABC di Jesselton. Balik rumah ambil barang-barang then balik ranau malam itu. Lapar pulaaa sebab belum makan pula dari pagi. Broken kan mana ingat mau makan. Hahaha Then, singgah di Berungis Cafe makan Nasi goreng Tom Yam. Tempat makan ini jadi fav kami dulu. Mmm mengimbas kembali memory bersama..choii haha. Sampai ranau jam 11 malam dan finally tidur juga saya.  Okay baii..
..Maaf kamera lagi rosak. Quality gambar agak ke laut. 




You Might Also Like

0 Leave a comment

Total Pageviews

Featured post

Lr Preset Sunset

Lr Preset Sunset - Rm 2.00 Payment method: Whatsapp Resit ke 0128673013   Shipping Method: DNG File by Email. Ma...

Translate