Pertumbuhan bermaksud suatu perubahan yang boleh dinilai atau diukur dari satu peringkat ke satu peringkat perkembangan yang lain dan dari satu jangka masa ke suatu jangka masa yang lain.selain itu, pertumbuhan juga melibatkan dari segi kuantiti,seperti perubahan berat badan, tinggi, lebar dada dan sebagainya yang dapat dilihat pada sesuatu organisma dengan jelas. Pertumbuahan juga melibatkan perubahan struktur dalam peroses menuju kemantangan. Biasanya, dalam...
Perkembangan didefinisikan oleh pakar psikologi sebagai urutan perubahan tingkah laku yang tersusun dan teratur. Semua perubahan dalam proses perkembangan ini akan membantu individu dalam proses mencapai kematangan. Perkembangan merupakan perubahan kualitatif dan tidak dapat diukur secara kuntitatif. Perubahan kuantitatif merujukkan sifat yang berbeza daripada tahap perkembangan yang terdahulu. Jika dibandingkan dengan pertumbuhan. Perkembangan akan berlaku dari peringkat permulaan percambahan hingga akhir hayat sesuatu...
Konsep pendidikan Al-Ghazali dapat diketahui antara lain dengan cara mengetahui dan memahami yang berkenaan dengan berbagai aspek yang berkaitan dengan pendidkan, yaitu aspek tujuan pendidikan dan kurikulum; 1.1Tujuan Pendidikan Menurut pandangan Al.Ghazali mengenai konsep pendiaikan adalah pendidkan merupakan hasil dari ilmu sesungguhnya ialah mendekatkan diri kepada Allah, Tuhan semesta alam,dan menghubungkan diri dengan para malaikat yang tinggi dan bergaul dengan alam arwah, itu semua...
Nama sebenar Al-Ghazali adalah Muhammad bin Muhammad, Beliau telah mendapat gelar Imam besar Abu Hamid Hujjatul Islam yang dilahirkan pada tahun 450 H/ 1085 M, di perkampung Ghazalah, Thusia, kota di Khurasan, Persia.Beliau keturanan Persia dan mempunyai hubungan keluarga dengan raja-raja saljuk yang memerintah daerah Khurasan, Jibal, Irak, Persia, dan Ahwaj. Ayahnya seorang miskin yang jujur, hidup dari usaha sendiri, bertenun kain bulu...
Menurut Muhammad Qath pendidikan merupakan proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang dari segi semua aspek.Proses pendidikan telah membentuk manusia secara menyeluruh untuk membentuk satu tingkah laku yang menjadikan sesorang itu berilmu.Pendidkan akan membentuk keseimbangan manusia dari segi intelek,fizikal,sosial dan rohani serta mendekat kepada Allah.Hal ini demikian kerana manusia akan dibentuk supaya berilmu dan menjadi pengamal ilmu dalam kehidupan sehari-hari. ...