Pertumbuhan dan perkembangan benda hidup dipengaruhi oleh baka, persekitaran dan juga faktor kematangan. Gregor mandel telah melakukan beberapa kajian sains genetik terhadap tumbuh-tumbuhan dan mendapati kacang pis yang kecil telah mengeluarkan baka yang kecil, dan kacang pis yang besar telah mengeluarkan baka yang besar. Beliau berpendapat bahawa trait serta sifat sesuatu organism dipengaruhi gen dan ia boleh diperturunkan daripada satu genarasi ke satu...
Bayi tidak boleh hidup sendiri. Bayi memerlukan pembimbing, pembantu dan sebagainya untuk bayi menjalani kehidupan sebenar. Sejak minggu-minggu pertamanya di dunia, bayi lebih tertarik melihat wajah dibandingkan dengan objek-objek lainnya. Ia mulai tersenyum dan senang bertemu dengan orang lain. Pada usia tiga minggu, bayi sudah dapat membezakan mana satu objek dan manusia. Seterusnya, pada usia empat minggu bayi membuat penglihatan mata dan...
Kanak-kanak akan melakukan sesuatu jika tindakan yang akan dilakukannya itu memberi kebaikan kepada dirinya. Hal ini berlaku tanpa disedari hanya pada tahap perkembangan tertentu. Mereka akan mempelajari apa yang betul dan apa yang salah. Contohnya, bayi tersebut mendengar setiap kata-kata ibu bapanya. Misalnya, ibu kepada bayi tersebut menyuapkan makanan kepada bayi dan bayi tersebut menerima tanpa banyak ragam. Selain itu, bayi tersebut...
Emosi merupakan reaksi dalaman seseorang terhadap sesuatu rangsangan. Ia merupakan perubahan sikap atau perasaan yang dirangsang oleh faktor luaran atau keadaan fizikal dalaman dan pemikiran diri. Emosi dalam diri seseorang bayi dapat dilihat sejak dilahirkan. Tindak balas terhadap rangsangan menyebabkan bayi melahirkan berbagai-bagai bentuk tingkah laku seperti menangis, gembira atau berasa takut. Kebanyakkan reaksi ini bergantung kepada ibu dan ahli keluarga. Semasa usia...
Bayi memerlukkan masa yang agak panjang untuk mengenali serta membezakan pelbagai rangsangan. Keadaan bayi adalah tidak sama dengan orang dewasa kerana bayi tidak mampu memilih rangsangan-rangsangan yang bermakna untuk memberi tindak balas yang sesuai terhadap bayi tersebut.Manusia cuba sedaya upaya untuk mengatur serta memahami rangsangan luaran yang memberi pengalaman kepada bayi. Hal ini berlaku dalam bentuk skema, iaitu satu rangka kognitif yang berkembang...