PERKEMBANGAN KOGNITIF BAYI

21:42


Bayi memerlukkan masa yang agak panjang untuk mengenali serta membezakan pelbagai rangsangan. Keadaan bayi adalah tidak sama dengan orang dewasa kerana bayi tidak mampu memilih rangsangan-rangsangan yang bermakna untuk memberi tindak balas yang sesuai terhadap bayi tersebut.Manusia cuba sedaya upaya untuk mengatur serta memahami rangsangan luaran yang memberi  pengalaman kepada bayi. Hal ini berlaku dalam bentuk skema, iaitu satu rangka kognitif yang berkembang dan menjadi khusus mengikut peningkatan umur. Skema terawal berlaku apabila bayi dapat membezakan apa yang dapat memberi faedah kepadanya. Skema ini akan berkembang melalui pengalaman dan pembelajaran.
            Dalam keadaan ini, bayi hanya mampu memahami dan memilih tindak balas yang bersesuaian untuk sesuatu rangsangan dan memasukkannya dalam skema yang telah sedia ada. Ia akan disebut sebagai keseimbangan. Sekiranya bayi itu gagal untuk memahami sesuatu rangsangan atau pengalaman disebabkan bayi tidak mampu memasukkannya dalam skema yang sedia ada, maka ia dikatakan menghadapi keadaan yang tidak seimbang. Namun, sekiranya bayi tersebut menukarkan skema yang sedia ada untuk memahami pengalaman baharu, maka ia akan disebut sebagai akomodasi ataupun pertambahan kualitatif. Hal yang demikian termasuk dalam perkembangan kognitif manusia iaitu tahap deria motor.
            Peringkat ini akan melibatkan kanak-kanak yang berumur antara dua minggu hingga dua tahun. Pada peringkat bayi, tiada persepsi yang akan berlaku kepada diri sendiri. Bayi mengetahui akan alam sekiranya melalui sebutan atau pendengaran daripada orang lain. Bayi akan bertindak mengunakan sesuatu mengikut sesuka hati tanpa memikirkan risikonya. Ketika ini bayi melihat sekitarnya sebagai alam objek yang mudah difahami. Sebelum mencapai tahap kedua, iaitu pada penghujung tahap deria motor, bayi sudah boleh menunjukkan keupayaanya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Bayi mula mengunakan keupayaan menaakul dan celik akal untuk tujuan tersebut. Hal ini akan lebih mengalakkan lagi perkembangan yang selanjutnya.
          Namun demikian apabila umur bayi tersebut mencecah dua tahun, pertumbuhan kognitifnya juga akan lebih berkembang dimana bayi boleh menyusun puzzle dan melakukan sesuatu perkara dengan kemahuan dan kehendak hati bayi tersebut. Selain itu,  bayi boleh melihat sesuatu perkara namun tidak memahami maksud sesuatu perkara tersebut. Contohnya, bayi boleh melihat bentuk buku, pensel dan pemadam namun tidak memahami apakah fungsi peralatan tersebut.
            Seterusnya, aspek berfikir simbolik iaitu kemampuan untuk berfikir tentang objek dan peristiwa walaupun objek dan peristiwa tersebut tidak hadir secara nyata di hadapan anak,  dan aspek berfikir secara egosentrik iaitu cara berfikir tentang benar atau salah, setuju atau tidak setuju berdasarkan sudut pandang sendiri. Oleh itu, bayi belum dapat meletakkan cara pandangannya di sudut pandangan orang lain. Selain itu, aspek berfikir secara intuitif iaitu kemampuan untuk menciptakan sesuatu, seperti menggambar atau menyusun blok, akan tetapi bayi tidak mengetahui dengan pasti alasan untuk melakukannya.
           

You Might Also Like

0 Leave a comment

Total Pageviews

Featured post

Lr Preset Sunset

Lr Preset Sunset - Rm 2.00 Payment method: Whatsapp Resit ke 0128673013   Shipping Method: DNG File by Email. Ma...

Translate