FAKTOR-FAKTOR PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN
21:47
Pertumbuhan dan perkembangan benda hidup dipengaruhi oleh
baka, persekitaran dan juga faktor kematangan. Gregor mandel telah melakukan
beberapa kajian sains genetik terhadap tumbuh-tumbuhan dan mendapati kacang pis
yang kecil telah mengeluarkan baka yang kecil, dan kacang pis yang besar telah
mengeluarkan baka yang besar. Beliau berpendapat bahawa trait serta sifat
sesuatu organism dipengaruhi gen dan ia boleh diperturunkan daripada satu
genarasi ke satu genarasi yang lain. Hal ini melibatkan semua organisma,
termasuklah manusia. Walau bagaimanapun, pertumbuhan dan perkembangan seperti
ini tidaklah semata-mata bergantung kepada gen. Faktor persekitaran dan faktor
kematangan juga boleh mempengaruhi sesetengah ciri fizikal manusia.
Faktor
Baka
Baka ialah pewaris keturunan. J.A. Thomsn mengangapnya
sebagai perhubungan genatik antara genarasi manusia. Menggikut Derville (1979),
baka merupakan pewarisan biologi keseluruhan cirri mentel dan fizikal daripada
ibu bapa kepada anak. Ia merupakan ciri mental dan fizikal yang dapat
diperturunkan daripada satu generasi ke satu generasi yang lain. Bahkan
menentukan persamaan ibu bapa dengan anak-anak dan antara ahli dalam satu
kumpulan keluarga, terutama dari segi trait fizikal dan mental. Oleh itu, ibu
bapa yang berbadan tinggi dan bijak berkemungkinan besar akan melahirkan anak
yang berbadan tinggi dan cerdik.
Individu
terhasil daripada cantuman dua sel gamet (pembiakan), iaitu satu daripada bapa
(sperm) dan satu lagi daripada ibu (ovum). Percantuman ini menghasilkan
anak-anak yang mempunyai beberapa cirri yang hampir-hampir serupa dengan ibu
bapa mereka. Kajian tentang baka merupakan kajian tentang keturunan, perubahan
dan perkembangan. Melalui kajian tentang baka ini dapat diketahui sifat
genarasi yang berikutnya. Hukum keturunan menyatakan bahawa anak-anak
berkecenderungan menyerupai salah satu atau kedua-kedau ibu bapa mereka.
Faktor
kematangan (pertumbuhan)
Faktor kematangan hanya mengaruhi pertumbuhan sahaja.
Pertumbuhan hanya berlaku kepada seseorang manusia bermula daripada dalam
kandungan ibu sehingga sesorang manusia itu mencapai tahap kematangan. Ini
kerana pertumbuhan akan terhenti apabila sesorang manusia itu mencapai
kematangan. Namun tempoh kematangan antara lelaki dan perempuan adalah berbeza.
Perempuan mempunyai tahab perumbuhan 2 tahun lebih cepat daripada lelaki dan
mencapai tahap kematangan lebih awal daripada lelaki. Oleh yang demikian, pada
lingkungan umur dua hingga 12 tahun tubuh fizikal kanak-kanak perempuan adalah
lebih besar daripada kanak-kanak lelaki.
Faktor
persekitaran
Persekitaran ialah segala benda yang ada di sekeliling
unit-unit kebakaan (Normal L. Munn). Semantara itu, W. Edger Vinacke mengatakan
persekitaran merupakan segala kuasa yang kompleks yang boleh mempengaruhi
tingka laku individu. Amrom Scheinfiled pulamenyatakan persekitaran ialah
segala benda yang ada di luar diri individu dan faktor bakanya yang bermula
daripada peringkat persenyawaan. Jadi dapatlah dirumuskan bahawa persekitaran
merupakan benda-benda yang ada di sekiling individu. Beberapa pengaruh
persekiratan diperkatakan bagi tempoh pralahir dan selepas lahir
PRALAHIR
a) Pemakanan- makananyang seimbang akan menghasilkan bayi
yang sihat
b)
Dadah-
penyalahgunaan dadah boleh mengakibatkan kecacatan kepada bayi dalam kandungan
c)
Penyakit
ibu- ada penyakit yang dihadapi ibu akan mengakibatkan kecacatan kepada bayi seperti
bisu, buta dan cacat akal.
d)
Faktor
rhesus- ibu bapa yang mempunyai faktor rhesus yang bertelingkah akan
menimbulkan masalah keguguran dan kematian baya sebelum atau selepas lahir
e) Rawatan sinar-X- Bayi akan mengalami kecacatan angota
atau mentel setelah ibu mereka menerima rawatan sinar-X secara berlebihan.
f) Usia ibu- Wanita yang telah lanjut usia berpotensi untuk
mendapatkan anak yang mongoloid akibat mempunyai 47 kromosom bukannya 46
kromosom.
g)
Ketegangan
emosi ibu- melahirkan anak yang kurang sihat
SELEPAS LAHIR
a) Pemakanan- makanan yang berzat dan seimbang memberi kesan
yang positif terhadap perkembangan fizikal dan mental, jika tidak pekara
sebaliknya yang akan berlaku.
b)
Keluarga-
Saiz keluarga, kelas sosial, jenis perhubungan mempengaruhi tingkah laku,
sikap, kelakuan dan bahasa sesorang.
c)
Rakan
sebaya- Mempengaruhi minat, sikap bahasa dan falsafah hidup.
d)
Sekolah-
Saiz, ketelusan guru, kawasan, kelas social dan corak pembelajaran.
e)
Kampung-
Mempengaruhi sikap, budaya dan cara hidup
f)
Sebaran
am- Media massa mempengaruhi sikap dan pandangan terhadap ekonomi, sosial, dan
politik.
g)
Pusat
ibadat- Mempengaruhi falsafah hidup dan gaya hidup
h) Persekitaran- melibatkan idea, budaya, ekonomi, politik,
ideologi dan sebagainya
0 Leave a comment