PRINSIP PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN
21:40
PRINSIP PERTUMBUHAN
Pertumbuhan
adalah sesuatu keadaan yang bersifat berterusan dan berkualiti. Perubahan
kuantiti ini boleh diukur dan diperhatikan dengan jelas. Seterusnya petumbuhan
manusia adalah mengikut pola-pola tertentu. Pertumbuhan manusia juga menpunyai
arahan tertentu menurut proses kematangan. Perubahan tertentu dalam pertumbuhan
jelas dapat diukur dengan memerhatikan tinggi dan berat badan serta pertumbuhan
organ dalaman.
PRINSIP PERKEMBANGAN
Perkembangan
dan pertumbuhan mempunyai arah tertentu. Perkembangan dan pertumbuhan adalah
berperaturan dan dapat diperhati sama ada pada peringkat sebelum lahir ataupun
pada peringkat sudah lahir. Terdapat dua arah perkembangan iaitu Arah kepala ke
kaki dan Arah tengah ke tepi.
Arah
perkembangan dari kepala ke kiri ini disebut juga sebagai sefalokandal. Perubahan
pada struktur dan fungsi berlaku di bahagain kepala terlebih dahulu dan kemudian
diikuti bahagian belakang badan dan akhir sekali dibahagian kaki. Dari segi fungsi pergerakan, apabila kanak-kanak
itu ditiarapkan, kanak-kanak itu
berupaya mengangkat kepalanya dahulu sebelum boleh mengangkat dadanya.
Seterusnya Arah tengah ke tepi ini juga disebut sebagai
promiksodistal. Perkembangan berlaku secara mendatar iaitu dari arah tengah
badan menghala ke bahagian luar badan dan ke bahagian hujung anggota. Dari segi
fungsi, kanak-kanak dapat mengunakan lengan terlebih dahulu sebelum menggunakan
tangan dan jari. Susunan perkembangan adalah serupa bagi semua ahli dalam satu-satu
jenis. Kita akan dapat mengesan bahawa semua kanak-kanak adalah sama iaitu dari
satu peringkat menuju ke peringkat yang seterusnya. Contohnya, kanak-kanak
perlu berdiri terlebih dahulu sebelum dia dapat berjalan ataupun dia perlu tahu
berjalan dahulu sebelum dia boleh berlari.
4
Perkembangan berlaku daripada keadaan yang menyeluruh
kepada keadaan tertentu. Pada peringkat permulaan hidup seseorang bayi hanya
dapat menghasilkan gerak balas dengan cara yang menyeluruh terhadap sesuatu
rangsangan kerana tulang dan ototnya belum matang. Contohnya, apabila seseorang bayi hendak mengambil
sesuatu objek yang hampir dengannya, maka seluruh badannya bergerak
bersama-sama dengan lengan dan tangan sedangkan jari-jari kecilnya tidak dapat
digunakannya. Apabila bayi itu bertambah besar, maka dia akan dapat mengunakan
jari sahaja untuk mengambil sesuatu tanpa menggerakkan sebahagian besar anggota
badanya yang lain.
Selain
daripada itu, perkembangan juga berlaku secara berterusan iaitu semenjak
percambahan dan hinggalah ke akhir hayat. Namun, hal ini berlaku pada kadar
atau kepantasan yang berbeza-beza. Harus diingati juga, perkembangan
diperingkat awal mempengaruhi perkembangan di peringkat yang berikutnya. Contohnya,
semasa ibu hamil, keadaan kesihatan dirinya dan janin akan menentukan sifat
bayi yang akan dilahirkan nanti.
Walaupun
perkembangan organisma bersifat berterusan tetapi perkembangan
bahagian-bahagian organisma tidak sama dari segi kepantasan. Begitu juga
perkembangan kercerdasan untuk sampai ke peringkat kematangan juga berbeza dari
segi umur antara seseorang dengan seseorang yang lain. Perkembangan
bahagian-bahagian anggota adalah saling berkaitan dan mempengaruhi keseluruhan
organisma. Perkembangan satu-satu anggota tidak dapat dipisahkan daripada
perkembangan keseluruhan organisma kerana perkembangan setiap trait
mempengaruhi antara satu sama lain.
Disamping
itu juga, Setiap orang mempunyai corak perkembangannya tersendiri walaupun
susunannya serupa dengan orang lain. Oleh itu, tidak semua kanak-kanak sampai
ke titik perkembangan yang sama pada peringkat umur yang sama. Contohnya, perkembangan
bayi yang baru lahir tidak mempunyai persamaan kerana sekurang-kurangnya sudah
pasti terdapat sedikit perbezaan dalam proses perkembangan mereka.
Oleh
itu, perkembangan akan berlaku secara berperingkat-peringkat. Setiap peringkat
dapat dibezakan dengan peringkat yang lain melalui sifat yang nyata bagi
peringkat tersebut. Namun, tidak terdapat garis pembahagiaan yang nyata diantara
satu sama lain.
0 Leave a comment